Egzamin praktyczny
Część praktyczna
egzaminu państwowego
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U. z 2023 r. poz. 2659 z późn. zm.). Przed rozpoczęciem części praktycznej egzaminu państwowego egzaminator potwierdzi tożsamość oraz zgodność danych osobowych z danymi zawartymi na liście osób zakwalifikowanych na egzamin państwowy. Pamiętaj, że do egzaminu państwowego możesz przystąpić, jeżeli okażesz ważny w dniu egzaminu, jeden z dokumentów potwierdzających twoją tożsamość:
- dowód osobisty albo inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo osoby będącej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub Konfederacji Szwajcarskiej, którego wzór jest udostępniony w publicznym rejestrze on-line autentycznych dokumentów tożsamości i dokumentów podróży prowadzonym w ramach systemu przewidzianego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/493 z dnia 30 marca 2020 r. w sprawie systemu „Fałszywe i Autentyczne Dokumenty Online” (FADO) oraz uchylenia wspólnego działania Rady 98/700/WSiSW (Dz.Urz. UE L 107 z 06.04.2020, str. 1);
- kartę pobytu;
- paszport lub inny dokument podróży;
- tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca;
- polski dokument tożsamości cudzoziemca;
- zgodę na pobyt tolerowany;
- dokument mObywatel, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234), albo dokument elektroniczny, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 103, z późn. zm.), udostępniony egzaminatorowi na ekranie urządzenia mobilnego, zaktualizowany na dzień egzaminu; egzaminator w przypadku wątpliwości co do tożsamości osoby może żądać wyświetlenia kodu QR i dokonać weryfikacji kodu.
Egzaminator potwierdzi również spełnienie przez ciebie warunków wynikających z opisanych w orzeczeniu lekarskim kodów ograniczeń w korzystaniu z uprawnień do kierowania pojazdami ze względu na stan zdrowia. Jeżeli nie spełnisz wymaganych warunków, egzaminator odmówi przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego.
Kategorie Prawa Jazdy
Kategoria AM, A1, A2, A
1. Plac manewrowy
Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym - Kategoria AM, A1, A2, A
Nr | Zadania egzaminacyjne | Kategorie prawa jazdy |
---|---|---|
1 | Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. | AM, A1, A2, A |
6 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. | AM*,A1, A2, A |
7 | Slalom wolny (jazda pomiędzy 5 bramkami ustawionymi na placu manewrowym). | AM**, A1, A2, A |
8 | Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym). | AM**, A1, A2, A |
9 | Ominięcie przeszkody. | A1, A2, A |
10 | Jazda po łukach w kształcie cyfry 8. | AM**, A1, A2, A |
11 | Zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku. | AM**, A1, A2, A |
* Wyłącznie w przypadku przeprowadzania egzaminu przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego.
** Nie stosuje się w przypadku przeprowadzania egzaminu przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego.
Zadania na placu manewrowym realizowane są w następującej kolejności; poz. 1, poz.11, poz. 10, poz. 7, poz. 8, poz.9, poz. 6.
Dodatkowe zadania które mogą być realizowane także na placu manewrowym - Kategoria AM, A1, A2, A
Nr | Zadania egzaminacyjne | Kategorie prawa jazdy |
---|---|---|
22 | Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania). | A1, A2, A |
24 | Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych. | AM****, A1, A2 i A |
**** Nie dotyczy egzaminu przeprowadzanego przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego.
Opis i kryteria oceny zadań na placu manewrowym.
Nr 1
Przygotowanie do jazdy sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł pozycyjnych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł hamowania “STOP”,
- działanie świateł cofania,
- działanie świateł kierunkowskazów,
- działanie świateł awaryjnych,
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych oraz przednich - jeżeli występują.
Sposób wykonania części zadania:
- na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut;
- osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe;
- w przypadku dokonywania sprawdzeń świateł, o których mowa w pkt 9 i 10, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania tych świateł;
- losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej jest dokonywany przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego; urządzenie losuje jeden element spośród elementów określonych w pkt 1-5 oraz jeden element spośród elementów określonych w pkt 6-13; w przypadku awarii systemu teleinformatycznego losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.
- Właściwe ustawienie lusterek.
- Wykorzystanie odpowiedniego stroju:
a) obuwia pełnego zakrywającego stopę wiązanego lub zapinanego na klamry, rzepy lub zatrzaski lub obuwia typu motocyklowego,
b) spodni z długimi nogawkami,
c) kurtki z długimi rękawami zapinanej na suwak, guziki lub zatrzaski,
d) rękawic chroniących i zakrywających całe dłonie, oraz kamizelek, odpowiedniego kasku ochronnego, ochraniaczy na kolana i łokcie, jeżeli egzamin jest przeprowadzany w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 lub A – (nie dotyczy osoby egzaminowanej w zakresie prawa jazdy kategorii AM, w przypadku gdy pojazd egzaminacyjny dla prawa jazdy kategorii AM umożliwia przebywanie egzaminatora w pojeździe).Sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch).
Nr 6
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu rusza do przodu.
Nr 7
Slalom wolny
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu,
- płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami;
- niepodpieranie się nogami;
- niepotrącanie pachołków.
Nr 8
Slalom szybki
Sposób wykonania zadania:
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu,
- płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy 3 pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową;
- średnia prędkość przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h – nie dotyczy kategorii AM;
- przejazd musi odbywać się na 2 lub 3 biegu – nie dotyczy kategorii AM;
- niepodpieranie się nogami;
- niepotrącanie pachołków.
Nr 9
Ominięcie przeszkody
Sposób wykonania zadania:
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu,
- płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- 2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda;
- prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu (wyłącznie od strony najazdu) nie może być mniejsza niż 50 km/h;
- przeszkodę omija się raz z prawej raz z lewej strony tak, aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo;
- niepodpieranie się nogami;
- niepotrącanie pachołków.
Nr 10
Jazda po łukach w kształcie cyfry
Sposób wykonania zadania:
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu,
- płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie;
- 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8;
- niepodpieranie się nogami;
- niepotrącanie pachołków;
- nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadanie egzaminacyjne.
Nr 11
Zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku.
Zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku, następnie podparcie pojazdu na podpórce (nie dotyczy egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii AM przeprowadzanego przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego).
Sposób wykonania części zadania:
- zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku;
- nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko;
- maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu).
2. Ruch drogowy
Minimalny czas trwania egzaminu w ruchu drogowym:
Kategoria AM – 10 min
Kategoria A1, A2, A – 25 min
Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym - Kategoria AM, A1, A2, A
Nr | Zadania egzaminacyjne |
---|---|
1 | Włączanie się do ruchu. |
2 | Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. |
3 | Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. |
4 | Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie pasów ruchu. |
5 | Przejazd przez skrzyżowania równorzędne. |
6 | Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych. |
7 | Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. |
8 | Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy. |
9 | Przejazd przez węzeł (wjazd i zjazd)*. |
10 | Przejazd przez przejścia dla pieszych. |
11 | Wykonanie, z zachowaniem przepisów ruchu drogowego, manewru zawracania na drodze jednojezdniowej - dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM***): - możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (w szczególności bramy, wjazdy, podjazdy, zatoki); - zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego; - miejsce do zawracania wyznacza egzaminator. |
12 | Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*. |
13 | Przejazd przez tunel*. |
14 | Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego. |
15 | Wykonanie manewru wyprzedzania - jeżeli jest to możliwe. |
16 | Wykonanie manewru omijania - jeżeli jest to możliwe. |
17 | Wykonanie manewru wymijania (dla kategorii A1, A2, A przy prędkości co najmniej 50 km/h). |
18 | Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu. |
19 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo. |
20 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo. |
21 | Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu. |
22 | Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) - manewr nie dotyczy prawa jazdy kategorii AM. |
23 | Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych
|
* Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko, węzeł lub tunel położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania, dokonuje egzaminator biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe.
** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.
*** Wyłącznie w przypadku egzaminu przeprowadzanego przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego.
3. Wynik egzaminu
Pozytywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli wykonała poprawnie, zgodnie z przepisami oraz z techniką kierowania pojazdem zadania na placu manewrowym i w ruchu drogowym.
Negatywny wynik części praktycznej egzaminu, jeżeli: na placu manewrowym wykonując zadanie:
- przejechała kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
- najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę;
- dwukrotne wykonała je nieprawidłowo.
w ruchu drogowym:
- dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne;
- gdy zachowanie osoby zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.
Kategoria B, B1
1. Plac manewrowy
Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym - Kategoria B, B1
Nr | Zadania egzaminacyjne |
---|---|
1 | Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. |
2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu. |
6 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. |
Opis i kryteria oceny zadań na placu manewrowym.
Nr 1
Przygotowanie do jazdy sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
1. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł pozycyjnych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł hamowania “STOP”,
- działanie świateł cofania,
- działanie świateł kierunkowskazów,
- działanie świateł awaryjnych,
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych oraz przednich
– jeżeli występują.
Sposób wykonania części zadania:
- na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut;
- osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe;
- w przypadku dokonywania sprawdzeń świateł, o których mowa w pkt 9 i 10, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania tych świateł;
- losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej jest dokonywany przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego; urządzenie losuje jeden element spośród elementów określonych w pkt 1-5 oraz jeden element spośród elementów określonych w pkt 6-13; w przypadku awarii systemu teleinformatycznego losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.
2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówka i zapięcie pasa bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 2:
- w lewym lusterku osoba egzaminowana widzi lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem;
- w prawym lusterku osoba egzaminowana widzi prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem;
- w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana widzi przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem;
- zagłówek jest ustawiony blisko za głową na wysokości głowy.
Nr 2
Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
- uruchomienie silnika pojazdu;
- włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie;
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu;
- płynne ruszenie:
- zwolnienie hamulca postojowego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- płynna jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu, w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka);
- nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu);
- nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
- w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
- w przypadku wykonywania zadania pojazdem osoby niepełnosprawnej przystosowanym do jej rodzaju niepełnosprawności, którego długość przekracza długość pola zatrzymania, w odległości nie większej niż 0,5 m od linii ograniczającej pas.
Nr 6
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Przy ruszaniu pojazd nie może cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie może zgasnąć.
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga albo uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
2. Ruch drogowy
Minimalny czas trwania egzaminu w ruchu drogowym:
Kategoria B, B1 – 40 min
Egzaminator może zakończyć egzamin po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny.
Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym - Kategoria B, B1
Nr | Zadania egzaminacyjne |
---|---|
1 | Włączanie się do ruchu. |
2 | Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. |
3 | Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. |
4 | Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie pasów ruchu. |
5 | Przejazd przez skrzyżowania równorzędne. |
6 | Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych. |
7 | Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. |
8 | Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy. |
9 | Przejazd przez węzeł (wjazd i zjazd)*. |
10 | Przejazd przez przejścia dla pieszych. |
11 | Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania):
|
12 | Wykonanie, z zachowaniem przepisów ruchu drogowego, manewru zawracania na drodze jednojezdniowej - dwukierunkowej
|
13 | Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*. |
14 | Przejazd przez tunel*. |
15 | Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego. |
16 | Wykonanie manewru wyprzedzania - jeżeli jest to możliwe. |
17 | Wykonanie manewru omijania - jeżeli jest to możliwe. |
18 | Wykonanie manewru wymijania |
19 | Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu. |
20 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo. |
21 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo. |
22 | Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu. |
23 | Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania |
24 | Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych - nieobowiązkowe: |
26 | Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej. W zakresie prawa jazdy kategorii B osoba egzaminowana dokonuje zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; |
27 | Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania - stosowanie hamowania silnikiem. |
* Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania, dokonuje egzaminator biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe.
** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.
3. Wynik egzaminu
Negatywny wynik części praktycznej egzaminu, jeżeli:
na placu manewrowym wykonując zadanie:
- przejechała kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
- najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę;
- dwukrotne wykonała je nieprawidłowo.
- dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne;
- gdy zachowanie osoby zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.
Kategoria C, C1
1. Plac manewrowy
Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym - Kategoria C, C1
Nr | Zadania egzaminacyjne |
---|---|
1 | Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. |
2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu |
3 | Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem) |
4 | Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem- wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem). |
5 | Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem). |
6 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. |
Zestawy zadań do realizacji, wybranych losowo przez system teleinformatyczny - Kategoria C, C1
Poz | Nr zestawu | Nr zadania wg powyższej tabeli |
---|---|---|
1 | 1 | 3, 4 – wjazd tyłem |
2 | 2 | 3, 5 |
3 | 3 | 4 – wjazd przodem, 6 |
4 | 4 | 5, 6 |
Opis i kryteria oceny zadań na placu manewrowym.
Nr 1
Przygotowanie do jazdy sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
1. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł pozycyjnych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł hamowania “STOP”,
- działanie świateł cofania,
- działanie świateł kierunkowskazów,
- działanie świateł awaryjnych,
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych oraz przednich
– jeżeli występują.
Sposób wykonania części zadania:
- na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut;
- osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe;
- w przypadku dokonywania sprawdzeń świateł, o których mowa w pkt 9 i 10, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania tych świateł;
- losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej jest dokonywany przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego; urządzenie losuje jeden element spośród elementów określonych w pkt 1-5 oraz jeden element spośród elementów określonych w pkt 6-13; w przypadku awarii systemu teleinformatycznego losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.
2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówka i zapięcie pasa bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.
Nr 2
Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu.
- uruchomienie silnika pojazdu;
- włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie;
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu;
- płynne ruszenie:
- zwolnienie hamulca postojowego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- płynna jazda do przodu pasem ruchu,
- cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
- nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
- nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas.
Nr 3
Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)
Nr 4
Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem).
Sposób wykonania zadania:
- właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy;
- możliwa jedna korekta toru jazdy w ramach dostępnej przestrzeni obszaru wjazdu;
- pojazd nie może:
- wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć linii ograniczających stanowisko (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię),
- potrącić pachołków lub tyczek;
- pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska;
- jeżeli infrastruktura placu manewrowego to umożliwia, to przy wykonywaniu zadania parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem, kierunek wjazdu w lewo lub w prawo wybiera osoba egzaminowana.
Nr 5
Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
Sposób wykonania zadania:
- właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy;
- możliwa jedna korekta toru jazdy;
- pojazd nie może:
- naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), oraz
- najechać na krawężnik;
- pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
Nr 6
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Przy ruszaniu pojazd nie może cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie może zgasnąć.
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga albo uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
2. Ruch drogowy
Minimalny czas trwania egzaminu w ruchu drogowym:
Kategoria C, C1 – 45 min.
Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym - Kategoria C, C1
Nr | Zadania egzaminacyjne |
---|---|
1 | Włączanie się do ruchu. |
2 | Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. |
3 | Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. |
4 | Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie pasów ruchu. |
5 | Przejazd przez skrzyżowania równorzędne. |
6 | Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych. |
7 | Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. |
8 | Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy. |
9 | Przejazd przez węzeł (wjazd i zjazd)*. |
10 | Przejazd przez przejścia dla pieszych. |
13 | Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*. |
14 | Przejazd przez tunel*. |
15 | Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego. |
16 | Wykonanie manewru wyprzedzania - jeżeli jest to możliwe. |
17 | Wykonanie manewru omijania - jeżeli jest to możliwe. |
18 | Wykonanie manewru wymijania |
19 | Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu. |
20 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo. |
21 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo. |
22 | Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu. |
23 | Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania). |
24 | Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych - nieobowiązkowe. |
26 | Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy. Osoba egzaminowana utrzymuje prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego. |
27 | Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania - stosowanie hamowania silnikiem. |
* Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania, dokonuje egzaminator biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe.
** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.
3. Wynik egzaminu
Negatywny wynik części praktycznej egzaminu, jeżeli:
na placu manewrowym wykonując zadanie:
- przejechała kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
- najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę;
- dwukrotne wykonała je nieprawidłowo.
- dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne;
- gdy zachowanie osoby zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.
Kategoria D, D1
1. Plac manewrowy
Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym - Kategoria D, D1
Nr | Zadania egzaminacyjne |
---|---|
1 | Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. |
2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu |
3 | Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem) |
4 | Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem- wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem). |
5 | Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem). |
6 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. |
Zestawy zadań do realizacji, wybranych losowo przez system teleinformatyczny - Kategoria D, D1
Poz | Nr zestawu | Nr zadania wg powyższej tabeli |
---|---|---|
1 | 1 | 3, 4 – wjazd tyłem |
2 | 2 | 3, 5 |
3 | 3 | 4 – wjazd przodem, 6 |
4 | 4 | 5, 6 |
Opis i kryteria oceny zadań na placu manewrowym.
Nr 1
Przygotowanie do jazdy sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł pozycyjnych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł hamowania “STOP”,
- działanie świateł cofania,
- działanie świateł kierunkowskazów,
- działanie świateł awaryjnych,
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych oraz przednich - jeżeli występują.
Sposób wykonania części zadania:
- na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut;
- osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe;
- w przypadku dokonywania sprawdzeń świateł, o których mowa w pkt 9 i 10, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania tych świateł;
- losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej jest dokonywany przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego; urządzenie losuje jeden element spośród elementów określonych w pkt 1-5 oraz jeden element spośród elementów określonych w pkt 6-13; w przypadku awarii systemu teleinformatycznego losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.
2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówka i zapięcie pasa bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.
3. Dodatkowo dla kategorii D1, D1+E, D, D+E sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia: liczby miejsc, liczby wyjść, koła zapasowego, liczby gaśnic, apteczki.
Nr 2
Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu.
- uruchomienie silnika pojazdu;
- włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie;
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu;
- płynne ruszenie:
- zwolnienie hamulca postojowego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- płynna jazda do przodu pasem ruchu,
- cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
- nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
- nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas.
Nr 3
Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)
Nr 4
Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem).
Sposób wykonania zadania:
- właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy;
- możliwa jedna korekta toru jazdy w ramach dostępnej przestrzeni obszaru wjazdu;
- pojazd nie może:
- wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć linii ograniczających stanowisko (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię),
- potrącić pachołków lub tyczek;
- pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska;
- jeżeli infrastruktura placu manewrowego to umożliwia, to przy wykonywaniu zadania parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem, kierunek wjazdu w lewo lub w prawo wybiera osoba egzaminowana.
Nr 5
Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
- właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy;
- możliwa jedna korekta toru jazdy;
- pojazd nie może:
- naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), oraz
- najechać na krawężnik;
- pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
Nr 6
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Przy ruszaniu pojazd nie może cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie może zgasnąć.
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga albo uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
2. Ruch drogowy
Minimalny czas trwania egzaminu w ruchu drogowym:
Kategoria D, D1 – 45 min.
Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym - Kategoria D, D1
Nr | Zadania egzaminacyjne |
---|---|
1 | Włączanie się do ruchu. |
2 | Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. |
3 | Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. |
4 | Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie pasów ruchu. |
5 | Przejazd przez skrzyżowania równorzędne. |
6 | Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych. |
7 | Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. |
8 | Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy. |
9 | Przejazd przez węzeł (wjazd i zjazd)*. |
10 | Przejazd przez przejścia dla pieszych. |
13 | Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*. |
14 | Przejazd przez tunel*. |
15 | Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego. |
16 | Wykonanie manewru wyprzedzania - jeżeli jest to możliwe. |
17 | Wykonanie manewru omijania - jeżeli jest to możliwe. |
18 | Wykonanie manewru wymijania. |
19 | Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu. |
20 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo. |
21 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo. |
22 | Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu. |
23 | Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania). |
24 | Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych - nieobowiązkowe. |
26 | Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy. Osoba egzaminowana utrzymuje prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego. |
27 | Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania - stosowanie hamowania silnikiem. |
* Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania, dokonuje egzaminator biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe.
** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.
3. Wynik egzaminu
Negatywny wynik części praktycznej egzaminu, jeżeli:
na placu manewrowym wykonując zadanie:
- przejechała kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
- najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę;
- dwukrotne wykonała je nieprawidłowo.
- dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne;
- gdy zachowanie osoby zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.
Kategoria B+E, C+E, T, C1+E, D+E, D1+E
1. Plac manewrowy
Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym - Kategoria B+E, C+E, T, C1+E, D+E, D1+E
Nr | Zadania egzaminacyjne |
---|---|
1 | Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. |
2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu |
3 | Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem) |
4 | Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem - wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem). |
6 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. |
Zestawy zadań do realizacji, wybranych losowo przez system teleinformatyczny - Kategoria B+E, C+E, T, C1+E, D+E, D1+E
Poz | Nr zestawu | Nr zadania wg powyższej tabeli |
---|---|---|
1 | 1 | 3, 4 – wjazd tyłem |
2 | 2 | 4 - wjazd przodem, 6 |
Opis i kryteria oceny zadań na placu manewrowym.
Nr 1
Przygotowanie do jazdy sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł pozycyjnych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł hamowania “STOP”,
- działanie świateł cofania,
- działanie świateł kierunkowskazów,
- działanie świateł awaryjnych,
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych oraz przednich - jeżeli występują.
Sposób wykonania części zadania:
- na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut;
- osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe;
- w przypadku dokonywania sprawdzeń świateł, o których mowa w pkt 9 i 10, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania tych świateł;
- losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej jest dokonywany przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego; urządzenie losuje jeden element spośród elementów określonych w pkt 1-5 oraz jeden element spośród elementów określonych w pkt 6-13; w przypadku awarii systemu teleinformatycznego losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.
2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówka i zapięcie pasa bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.
3. Dodatkowo dla kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E, T:
- sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku;
- sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa – pojazd silnikowy obok przyczepy) – na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 15 minut, a osoba niepełnosprawna, mająca niedowład kończyn dolnych lub górnych, ma na wykonanie tego zadania nie więcej niż 30 minut.
Sposób wykonania części zadania – podjęcie w możliwej do wykonania kolejności następujących czynności:
- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę;
- odbezpieczenie (otwarcie) mechanizmu sprzęgającego w pojeździe;
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia – w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E nie jest wymagane, aby po zakończeniu cofania urządzenie sprzęgające przyczepy znajdowało się bezpośrednio nad kulistą główką haka pojazdu silnikowego, jednak jego odległość od główki haka nie powinna przekraczać 0,5 m;
- zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest wyposażona w hamulec postojowy, lub usunięcie klinów spod kół przyczepy, w przypadku zastosowania w trakcie egzaminu takiego zabezpieczenia przyczepy, oraz regulacja wysokości zaczepu przyczepy – w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia;
- zabezpieczenie przed rozłączeniem oraz dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepem pojazdu silnikowego;
- podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony, światła zewnętrzne pojazdu wyłączone), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy.
Nr 2
Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu.
Sposób wykonania zadania:
- uruchomienie silnika pojazdu;
- włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie;
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu;
- płynne ruszenie:
- zwolnienie hamulca postojowego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- płynna jazda do przodu pasem ruchu,
- cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
- nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
- nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas,
- w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T dopuszcza się trzykrotne opuszczenie miejsca kierowcy i pojazdu w czasie wykonywania zadania.
Nr 3
Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)
Nr 4
Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem).
Sposób wykonania zadania:
- właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy;
- możliwa jedna korekta toru jazdy w ramach dostępnej przestrzeni obszaru wjazdu;
- pojazd nie może:
- wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć linii ograniczających stanowisko (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię),
- potrącić pachołków lub tyczek;
- pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska;
- jeżeli infrastruktura placu manewrowego to umożliwia, to przy wykonywaniu zadania parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem, kierunek wjazdu w lewo lub w prawo wybiera osoba egzaminowana.
Nr 6
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Przy ruszaniu pojazd nie może cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie może zgasnąć.
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga albo uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
2. Ruch drogowy
Minimalny czas trwania egzaminu w ruchu drogowym:
Kategoria B+E, T – 25 minut
Kategoria C1+E, C+E, D1+E, D+E – 45 minut
Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym - Kategoria B+E, C+E, T, C1+E, D+E, D1+E
Nr | Zadania egzaminacyjne |
---|---|
1 | Włączanie się do ruchu. |
2 | Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. |
3 | Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. |
4 | Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie pasów ruchu. |
5 | Przejazd przez skrzyżowania równorzędne. |
6 | Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych. |
7 | Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. |
8 | Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy. |
9 | Przejazd przez węzeł (wjazd i zjazd)*. |
10 | Przejazd przez przejścia dla pieszych. |
11 | Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*. |
12 | Przejazd przez tunel*. |
13 | Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego. |
14 | Wykonanie manewru wyprzedzania - jeżeli jest to możliwe. |
15 | Wykonanie manewru omijania - jeżeli jest to możliwe. |
16 | Wykonanie manewru wymijania. |
17 | Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu. |
18 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo. |
19 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo. |
20 | Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu. |
21 | Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania). |
22 | Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych - nieobowiązkowe. |
23 | Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy. Osoba egzaminowana utrzymuje prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego. |
24 | Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania - stosowanie hamowania silnikiem. |
25 | Rozprzęganie pojazdu z przyczepą - zadanie realizowane po powrocie na plac manewrowy ośrodka egzaminowania lub po wykonaniu zadań na placu manewrowym - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 minut, a osoba niepełnosprawna, mająca niedowład kończyn dolnych lub górnych, ma na wykonanie tego zadania nie więcej niż 30 minut. Sposób wykonania rozprzęgania obejmuje podjęcie w możliwej do wykonania kolejności następujących czynności:
|
* Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania, dokonuje egzaminator biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe.
** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.
3. Wynik egzaminu
Pozytywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli wykonała poprawnie, zgodnie z przepisami oraz z techniką kierowania pojazdem zadania na placu manewrowym i w ruchu drogowym.
Negatywny wynik części praktycznej egzaminu, jeżeli:
na placu manewrowym wykonując zadanie:
- przejechała kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
- najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę;
- dwukrotne wykonała je nieprawidłowo.
w ruchu drogowym:
- dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne;
- gdy zachowanie osoby zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.