Logo word katowice

Egzamin praktyczny

Część praktyczna
egzaminu państwowego

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U. z 2023 r. poz. 2659 z późn. zm.).
Przed rozpoczęciem części praktycznej egzaminu państwowego egzaminator potwierdzi tożsamość oraz zgodność danych osobowych z danymi zawartymi na liście osób zakwalifikowanych na egzamin państwowy. Pamiętaj, że do egzaminu państwowego możesz przystąpić, jeżeli okażesz ważny w dniu egzaminu, jeden z dokumentów potwierdzających twoją tożsamość:

Egzamin praktyczny

Egzaminator potwierdzi również spełnienie przez ciebie warunków wynikających z opisanych w orzeczeniu lekarskim kodów ograniczeń w korzystaniu z uprawnień do kierowania pojazdami ze względu na stan zdrowia. Jeżeli nie spełnisz wymaganych warunków, egzaminator odmówi przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego.

Kategorie Prawa Jazdy

Kategoria AM, A1, A2, A

1. Plac manewrowy

Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym - Kategoria AM, A1, A2, A

Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym
NrZadania egzaminacyjneKategorie prawa jazdy
1Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.AM, A1, A2, A
6Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.AM*,A1, A2, A
7Slalom wolny (jazda pomiędzy 5 bramkami ustawionymi na placu manewrowym).AM**, A1, A2, A
8Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym).AM**, A1, A2, A
9Ominięcie przeszkody.A1, A2, A
10Jazda po łukach w kształcie cyfry 8.AM**, A1, A2, A
11Zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku.AM**, A1, A2, A

* Wyłącznie w przypadku przeprowadzania egzaminu przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego.

** Nie stosuje się w przypadku przeprowadzania egzaminu przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego.

Zadania na placu manewrowym realizowane są w następującej kolejności; poz. 1, poz.11, poz. 10, poz. 7, poz. 8, poz.9, poz. 6.

Dodatkowe zadania które mogą być realizowane także na placu manewrowym - Kategoria AM, A1, A2, A

Dodatkowe zadania które mogą być realizowane także na placu manewrowym.
NrZadania egzaminacyjneKategorie prawa jazdy
22Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania).A1, A2, A
24Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych.AM****, A1, A2 i A

**** Nie dotyczy egzaminu przeprowadzanego przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego.

Opis i kryteria oceny zadań na placu manewrowym.

Poz.
Zadanie nr:
Kryteria
1

Nr 1

Przygotowanie do jazdy sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy

Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:

  1. poziom oleju w silniku,
  2. poziom płynu chłodzącego,
  3. poziom płynu hamulcowego,
  4. obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
  5. działanie sygnału dźwiękowego,
  6. działanie świateł pozycyjnych,
  7. działanie świateł mijania,
  8. działanie świateł drogowych,
  9. działanie świateł hamowania “STOP”,
  10. działanie świateł cofania,
  11. działanie świateł kierunkowskazów,
  12. działanie świateł awaryjnych,
  13. działanie świateł przeciwmgłowych tylnych oraz przednich
- jeżeli występują.

Sposób wykonania części zadania:

  1. na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut;
  2. osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe;
  3. w przypadku dokonywania sprawdzeń świateł, o których mowa w pkt 9 i 10, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania tych świateł;
  4. losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej jest dokonywany przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego; urządzenie losuje jeden element spośród elementów określonych w pkt 1-5 oraz jeden element spośród elementów określonych w pkt 6-13; w przypadku awarii systemu teleinformatycznego losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.
  5. Właściwe ustawienie lusterek.
  6. Wykorzystanie odpowiedniego stroju:

a) obuwia pełnego zakrywającego stopę wiązanego lub zapinanego na klamry, rzepy lub zatrzaski lub obuwia typu motocyklowego,

b) spodni z długimi nogawkami,

c) kurtki z długimi rękawami zapinanej na suwak, guziki lub zatrzaski,

d) rękawic chroniących i zakrywających całe dłonie, oraz kamizelek, odpowiedniego kasku ochronnego, ochraniaczy na kolana i łokcie, jeżeli egzamin jest przeprowadzany w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 lub A – (nie dotyczy osoby egzaminowanej w zakresie prawa jazdy kategorii AM, w przypadku gdy pojazd egzaminacyjny dla prawa jazdy kategorii AM umożliwia przebywanie egzaminatora w pojeździe).Sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch).

2

Nr 6

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu rusza do przodu.

3

Nr 7

Slalom wolny

Sposób wykonania zadania:
  1. upewnienie się o możliwości jazdy:
    • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    • ocena sytuacji wokół pojazdu,
    • płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
  2. 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami;
  3. niepodpieranie się nogami;
  4. niepotrącanie pachołków.
4

Nr 8

Slalom szybki

Sposób wykonania zadania:

  1. upewnienie się o możliwości jazdy:
    • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    • ocena sytuacji wokół pojazdu,
    • płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
  2. przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy 3 pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową;
  3. średnia prędkość przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h – nie dotyczy kategorii AM;
  4. przejazd musi odbywać się na 2 lub 3 biegu – nie dotyczy kategorii AM;
  5. niepodpieranie się nogami;
  6. niepotrącanie pachołków.
5

Nr 9

Ominięcie przeszkody

Sposób wykonania zadania:

  1. upewnienie się o możliwości jazdy:
    • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    • ocena sytuacji wokół pojazdu,
    • płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
  2. 2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda;
  3. prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu (wyłącznie od strony najazdu) nie może być mniejsza niż 50 km/h;
  4. przeszkodę omija się raz z prawej raz z lewej strony tak, aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo;
  5. niepodpieranie się nogami;
  6. niepotrącanie pachołków.
6

Nr 10

Jazda po łukach w kształcie cyfry 

Sposób wykonania zadania:

  1. upewnienie się o możliwości jazdy:
    • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    • ocena sytuacji wokół pojazdu,
    • płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
    • włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie;
  2. 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8;
  3. niepodpieranie się nogami;
  4. niepotrącanie pachołków;
  5. nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadanie egzaminacyjne.
7

Nr 11

Zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku.

Zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku, następnie podparcie pojazdu na podpórce (nie dotyczy egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii AM przeprowadzanego przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego).

Sposób wykonania części zadania:

  1. zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku;
  2. nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko;
  3. maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu).

2. Ruch drogowy

Minimalny czas trwania egzaminu w ruchu drogowym:
Kategoria AM – 10 min
Kategoria A1, A2, A – 25 min

Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym - Kategoria AM, A1, A2, A

Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym.
NrZadania egzaminacyjne
1Włączanie się do ruchu.
2Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
3Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
4Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie pasów ruchu.
5Przejazd przez skrzyżowania równorzędne.
6Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
7Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
8Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy.
9Przejazd przez węzeł (wjazd i zjazd)*.
10Przejazd przez przejścia dla pieszych.
11Wykonanie, z zachowaniem przepisów ruchu drogowego, manewru zawracania na drodze jednojezdniowej - dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM***):
- możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (w szczególności bramy, wjazdy, podjazdy, zatoki);
- zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego;
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
12Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*.
13Przejazd przez tunel*.
14Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego.
15Wykonanie manewru wyprzedzania - jeżeli jest to możliwe.
16Wykonanie manewru omijania - jeżeli jest to możliwe.
17Wykonanie manewru wymijania (dla kategorii A1, A2, A przy prędkości co najmniej 50 km/h).
18Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu.
19Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo.
20Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo.
21Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu.
22Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) - manewr nie dotyczy prawa jazdy kategorii AM.
23Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych
  1. w przypadku prawa jazdy kategorii A1, A2 i A hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla;
  2. manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania.

* Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko, węzeł lub tunel położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania, dokonuje egzaminator biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe.

** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.

*** Wyłącznie w przypadku egzaminu przeprowadzanego przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego.

3. Wynik egzaminu

Osoba egzaminowana uzyskuje:
Pozytywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli wykonała poprawnie, zgodnie z przepisami oraz z techniką kierowania pojazdem zadania na placu manewrowym i w ruchu drogowym.
Negatywny wynik części praktycznej egzaminu, jeżeli: na placu manewrowym wykonując zadanie:
  • przejechała kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
  • najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę;
  • dwukrotne wykonała je nieprawidłowo.

w ruchu drogowym:
  • dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne;
  • gdy zachowanie osoby zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.
Egzamin praktyczny

Kategoria B, B1

1. Plac manewrowy

Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym - Kategoria B, B1

Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym
NrZadania egzaminacyjne
1Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
2Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.
6Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Opis i kryteria oceny zadań na placu manewrowym.

Poz.
Zadanie nr:
Kryteria
1

Nr 1

Przygotowanie do jazdy sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy

1. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:

  1. poziom oleju w silniku,
  2. poziom płynu chłodzącego,
  3. poziom płynu hamulcowego,
  4. obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
  5. działanie sygnału dźwiękowego,
  6. działanie świateł pozycyjnych,
  7. działanie świateł mijania,
  8. działanie świateł drogowych,
  9. działanie świateł hamowania “STOP”,
  10. działanie świateł cofania,
  11. działanie świateł kierunkowskazów,
  12. działanie świateł awaryjnych,
  13. działanie świateł przeciwmgłowych tylnych oraz przednich
    – jeżeli występują.


Sposób wykonania części zadania:

  1. na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut;
  2. osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe;
  3. w przypadku dokonywania sprawdzeń świateł, o których mowa w pkt 9 i 10, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania tych świateł;
  4. losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej jest dokonywany przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego; urządzenie losuje jeden element spośród elementów określonych w pkt 1-5 oraz jeden element spośród elementów określonych w pkt 6-13; w przypadku awarii systemu teleinformatycznego losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.

2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówka i zapięcie pasa bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.

Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 2:

  1. w lewym lusterku osoba egzaminowana widzi lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem;
  2. w prawym lusterku osoba egzaminowana widzi prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem;
  3. w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana widzi przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem;
  4. zagłówek jest ustawiony blisko za głową na wysokości głowy.
2

Nr 2

Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu

  1. uruchomienie silnika pojazdu;
  2. włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie;
  3. upewnienie się o możliwości jazdy:
    • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    • ocena sytuacji wokół pojazdu;
  4. płynne ruszenie:
    • zwolnienie hamulca postojowego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
    • łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
  5. płynna jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu, w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka);
  6. nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu);
  7. nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
  8. zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
    • w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
    • w przypadku wykonywania zadania pojazdem osoby niepełnosprawnej przystosowanym do jej rodzaju niepełnosprawności, którego długość przekracza długość pola zatrzymania, w odległości nie większej niż 0,5 m od linii ograniczającej pas.
3

Nr 6

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Przy ruszaniu pojazd nie może cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie może zgasnąć.
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga albo uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

2. Ruch drogowy

Minimalny czas trwania egzaminu w ruchu drogowym:
Kategoria B, B1 – 40 min

Egzaminator może zakończyć egzamin po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny.

Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym - Kategoria B, B1

Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym.
NrZadania egzaminacyjne
1Włączanie się do ruchu.
2Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
3Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
4Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie pasów ruchu.
5Przejazd przez skrzyżowania równorzędne.
6Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
7Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
8Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy.
9Przejazd przez węzeł (wjazd i zjazd)*.
10Przejazd przez przejścia dla pieszych.
11Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania):
  1. prostopadłe - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem przepisów ruchu drogowego,
  2. skośne - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem przepisów ruchu drogowego,
  3. równoległe pomiędzy dwoma pojazdami - wjazd tyłem - wyjazd przodem (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami stanowi około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik; parkowanie odbywa się z zachowaniem przepisów ruchu drogowego
  4. - w przypadku błędnego wykonania manewru parkowania jest możliwe wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania.
12Wykonanie, z zachowaniem przepisów ruchu drogowego, manewru zawracania na drodze jednojezdniowej - dwukierunkowej
  1. możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (w szczególności bramy, wjazdy, podjazdy, zatoki);
  2. zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego;
  3. miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
13Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*.
14Przejazd przez tunel*.
15Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego.
16Wykonanie manewru wyprzedzania - jeżeli jest to możliwe.
17Wykonanie manewru omijania - jeżeli jest to możliwe.
18Wykonanie manewru wymijania
19Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu.
20Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo.
21Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo.
22Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu.
23Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania
24 Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych - nieobowiązkowe:
26Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej. W zakresie prawa jazdy kategorii B osoba egzaminowana dokonuje zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h;
27Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania - stosowanie hamowania silnikiem.

* Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania, dokonuje egzaminator biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe.

** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.

3. Wynik egzaminu

Egzamin praktyczny
Osoba egzaminowana uzyskuje: Pozytywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli wykonała poprawnie, zgodnie z przepisami oraz z techniką kierowania pojazdem zadania na placu manewrowym i w ruchu drogowym.
Negatywny wynik części praktycznej egzaminu, jeżeli:
na placu manewrowym wykonując zadanie:
  • przejechała kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
  • najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę;
  • dwukrotne wykonała je nieprawidłowo.
w ruchu drogowym:
  • dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne;
  • gdy zachowanie osoby zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.

Kategoria C, C1

1. Plac manewrowy

Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym - Kategoria C, C1

Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym
NrZadania egzaminacyjne
1Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
2 Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
3Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
4Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem- wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem).
5Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
6Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Zestawy zadań do realizacji, wybranych losowo przez system teleinformatyczny - Kategoria C, C1

Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym
PozNr zestawuNr zadania wg powyższej tabeli
113, 4 – wjazd tyłem
223, 5
334 – wjazd przodem, 6
445, 6

Opis i kryteria oceny zadań na placu manewrowym.

Poz.
Zadanie nr:
Kryteria
1

Nr 1

Przygotowanie do jazdy sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy

1. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:

  1. poziom oleju w silniku,
  2. poziom płynu chłodzącego,
  3. poziom płynu hamulcowego,
  4. obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
  5. działanie sygnału dźwiękowego,
  6. działanie świateł pozycyjnych,
  7. działanie świateł mijania,
  8. działanie świateł drogowych,
  9. działanie świateł hamowania “STOP”,
  10. działanie świateł cofania,
  11. działanie świateł kierunkowskazów,
  12. działanie świateł awaryjnych,
  13. działanie świateł przeciwmgłowych tylnych oraz przednich
    – jeżeli występują.

Sposób wykonania części zadania:

  1. na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut;
  2. osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe;
  3. w przypadku dokonywania sprawdzeń świateł, o których mowa w pkt 9 i 10, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania tych świateł;
  4. losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej jest dokonywany przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego; urządzenie losuje jeden element spośród elementów określonych w pkt 1-5 oraz jeden element spośród elementów określonych w pkt 6-13; w przypadku awarii systemu teleinformatycznego losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.

2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówka i zapięcie pasa bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.

2

 Nr 2

Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu. 

  1. uruchomienie silnika pojazdu;
  2. włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie;
  3. upewnienie się o możliwości jazdy:
    1. wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    2. ocena sytuacji wokół pojazdu;
  4. płynne ruszenie:
    1. zwolnienie hamulca postojowego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
    2. łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
    1. płynna jazda do przodu pasem ruchu,
    2. cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
  5. nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
  6. nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
  7. zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas.
3

Nr 3

Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)

Nr 4

Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem).

Sposób wykonania zadania:

  1. właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy;
  2. możliwa jedna korekta toru jazdy w ramach dostępnej przestrzeni obszaru wjazdu;
  3. pojazd nie może:
    1. wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
    2. naruszyć linii ograniczających stanowisko (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię),
    3. potrącić pachołków lub tyczek;
  4. pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska;
  5. jeżeli infrastruktura placu manewrowego to umożliwia, to przy wykonywaniu zadania parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem, kierunek wjazdu w lewo lub w prawo wybiera osoba egzaminowana.
4

Nr 5

Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).

Sposób wykonania zadania:

  1. właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy;
  2. możliwa jedna korekta toru jazdy;
  3. pojazd nie może:
    1. naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), oraz
    2. najechać na krawężnik;
  4. pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
5

 Nr 6

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Przy ruszaniu pojazd nie może cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie może zgasnąć.
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga albo uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

2. Ruch drogowy

Minimalny czas trwania egzaminu w ruchu drogowym:

 Kategoria C, C1 –   45 min.

Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym - Kategoria C, C1

Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym.
NrZadania egzaminacyjne
1Włączanie się do ruchu.
2Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
3Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
4Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie pasów ruchu.
5Przejazd przez skrzyżowania równorzędne.
6Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
7Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
8Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy.
9Przejazd przez węzeł (wjazd i zjazd)*.
10Przejazd przez przejścia dla pieszych.
13Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*.
14Przejazd przez tunel*.
15Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego.
16Wykonanie manewru wyprzedzania - jeżeli jest to możliwe.
17Wykonanie manewru omijania - jeżeli jest to możliwe.
18Wykonanie manewru wymijania
19Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu.
20Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo.
21Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo.
22Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu.
23Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania).
24Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych - nieobowiązkowe.
26Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy. Osoba egzaminowana utrzymuje prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.
27Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania - stosowanie hamowania silnikiem.

* Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania, dokonuje egzaminator biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe.

** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.

3. Wynik egzaminu

Osoba egzaminowana uzyskuje: Pozytywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli wykonała poprawnie, zgodnie z przepisami oraz z techniką kierowania pojazdem zadania na placu manewrowym i w ruchu drogowym.
Negatywny wynik części praktycznej egzaminu, jeżeli:
na placu manewrowym wykonując zadanie:
  • przejechała kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
  • najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę;
  • dwukrotne wykonała je nieprawidłowo.
w ruchu drogowym:
  • dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne;
  • gdy zachowanie osoby zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.
Egzamin praktyczny

Kategoria D, D1

1. Plac manewrowy

Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym - Kategoria D, D1

Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym
NrZadania egzaminacyjne
1Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
2Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
3Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
4Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem- wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem).
5Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
6Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Zestawy zadań do realizacji, wybranych losowo przez system teleinformatyczny - Kategoria D, D1

Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym. Na placu manewrowym wykonywane są zadania 1 i 2 oraz dwa zadania zawarte w jednym z zestawów losowanych poprzez system teleinformatyczny.
Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym
PozNr zestawuNr zadania wg powyższej tabeli
113, 4 – wjazd tyłem
223, 5
334 – wjazd przodem, 6
445, 6

Opis i kryteria oceny zadań na placu manewrowym.

Poz.
Zadanie nr:
Kryteria
1

Nr 1

Przygotowanie do jazdy sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy

Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:

  1. poziom oleju w silniku,
  2. poziom płynu chłodzącego,
  3. poziom płynu hamulcowego,
  4. obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
  5. działanie sygnału dźwiękowego,
  6. działanie świateł pozycyjnych,
  7. działanie świateł mijania,
  8. działanie świateł drogowych,
  9. działanie świateł hamowania “STOP”,
  10. działanie świateł cofania,
  11. działanie świateł kierunkowskazów,
  12. działanie świateł awaryjnych,
  13. działanie świateł przeciwmgłowych tylnych oraz przednich
- jeżeli występują.

Sposób wykonania części zadania:

  1. na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut;
  2. osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe;
  3. w przypadku dokonywania sprawdzeń świateł, o których mowa w pkt 9 i 10, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania tych świateł;
  4. losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej jest dokonywany przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego; urządzenie losuje jeden element spośród elementów określonych w pkt 1-5 oraz jeden element spośród elementów określonych w pkt 6-13; w przypadku awarii systemu teleinformatycznego losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.

2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówka i zapięcie pasa bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.

3. Dodatkowo dla kategorii D1, D1+E, D, D+E sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia: liczby miejsc, liczby wyjść, koła zapasowego, liczby gaśnic, apteczki.

2

Nr 2

Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu. 

  1. uruchomienie silnika pojazdu;
  2. włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie;
  3. upewnienie się o możliwości jazdy:
    1. wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    2. ocena sytuacji wokół pojazdu;
  4. płynne ruszenie:
    1. zwolnienie hamulca postojowego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
    2. łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
    1. płynna jazda do przodu pasem ruchu,
    2. cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
  5. nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
  6. nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
  7. zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas.
3

 Nr 3

Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)


Nr 4

Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem).

Sposób wykonania zadania:

  1. właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy;
  2. możliwa jedna korekta toru jazdy w ramach dostępnej przestrzeni obszaru wjazdu;
  3. pojazd nie może:
    1. wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
    2. naruszyć linii ograniczających stanowisko (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię),
    3. potrącić pachołków lub tyczek;
  4. pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska;
  5. jeżeli infrastruktura placu manewrowego to umożliwia, to przy wykonywaniu zadania parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem, kierunek wjazdu w lewo lub w prawo wybiera osoba egzaminowana.
4

 Nr 5

Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).

Sposób wykonania zadania:
  1. właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy;
  2. możliwa jedna korekta toru jazdy;
  3. pojazd nie może:
    • naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), oraz
    • najechać na krawężnik;
  4. pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
5

Nr 6

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Przy ruszaniu pojazd nie może cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie może zgasnąć.
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga albo uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

2. Ruch drogowy

Minimalny czas trwania egzaminu w ruchu drogowym:

Kategoria D, D1 – 45 min.

Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym - Kategoria D, D1

Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym.
NrZadania egzaminacyjne
1Włączanie się do ruchu.
2Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
3Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
4Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie pasów ruchu.
5Przejazd przez skrzyżowania równorzędne.
6Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
7Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
8Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy.
9Przejazd przez węzeł (wjazd i zjazd)*.
10Przejazd przez przejścia dla pieszych.
13Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*.
14Przejazd przez tunel*.
15Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego.
16Wykonanie manewru wyprzedzania - jeżeli jest to możliwe.
17Wykonanie manewru omijania - jeżeli jest to możliwe.
18Wykonanie manewru wymijania.
19Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu.
20Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo.
21Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo.
22Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu.
23Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania).
24Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych - nieobowiązkowe.
26Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy. Osoba egzaminowana utrzymuje prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.
27Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania - stosowanie hamowania silnikiem.

* Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania, dokonuje egzaminator biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe.

** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.

3. Wynik egzaminu

Egzamin praktyczny
Osoba egzaminowana uzyskuje: Pozytywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli wykonała poprawnie, zgodnie z przepisami oraz z techniką kierowania pojazdem zadania na placu manewrowym i w ruchu drogowym.
Negatywny wynik części praktycznej egzaminu, jeżeli:
na placu manewrowym wykonując zadanie:
  • przejechała kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
  • najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę;
  • dwukrotne wykonała je nieprawidłowo.
w ruchu drogowym:
  • dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne;
  • gdy zachowanie osoby zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.

Kategoria B+E, C+E, T, C1+E, D+E, D1+E

1. Plac manewrowy

Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym - Kategoria B+E, C+E, T, C1+E, D+E, D1+E

Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym
NrZadania egzaminacyjne
1Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
2Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
3Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
4Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem - wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem).
6Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Zestawy zadań do realizacji, wybranych losowo przez system teleinformatyczny - Kategoria B+E, C+E, T, C1+E, D+E, D1+E

Opis zadań egzaminacyjnych realizowanych na placu manewrowym - opis tabeli to dodatkowa opcja pod WCAG nie wymagana ale "nice to have"
Zadania egzaminacyjne realizowane na placu manewrowym
PozNr zestawuNr zadania wg powyższej tabeli
113, 4 – wjazd tyłem
224 - wjazd przodem, 6

Opis i kryteria oceny zadań na placu manewrowym.

Poz.
Zadanie nr:
Kryteria
1

Nr 1

Przygotowanie do jazdy sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy

Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:

  1. poziom oleju w silniku,
  2. poziom płynu chłodzącego,
  3. poziom płynu hamulcowego,
  4. obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
  5. działanie sygnału dźwiękowego,
  6. działanie świateł pozycyjnych,
  7. działanie świateł mijania,
  8. działanie świateł drogowych,
  9. działanie świateł hamowania “STOP”,
  10. działanie świateł cofania,
  11. działanie świateł kierunkowskazów,
  12. działanie świateł awaryjnych,
  13. działanie świateł przeciwmgłowych tylnych oraz przednich
- jeżeli występują.

Sposób wykonania części zadania:

  1. na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut;
  2. osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe;
  3. w przypadku dokonywania sprawdzeń świateł, o których mowa w pkt 9 i 10, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania tych świateł;
  4. losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej jest dokonywany przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego; urządzenie losuje jeden element spośród elementów określonych w pkt 1-5 oraz jeden element spośród elementów określonych w pkt 6-13; w przypadku awarii systemu teleinformatycznego losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.

2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówka i zapięcie pasa bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.

3. Dodatkowo dla kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E, T:

  1. sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku;
  2. sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa – pojazd silnikowy obok przyczepy) – na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 15 minut, a osoba niepełnosprawna, mająca niedowład kończyn dolnych lub górnych, ma na wykonanie tego zadania nie więcej niż 30 minut.

Sposób wykonania części zadania – podjęcie w możliwej do wykonania kolejności następujących czynności:

  1. podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę;
  2. odbezpieczenie (otwarcie) mechanizmu sprzęgającego w pojeździe;
  3. cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia – w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E nie jest wymagane, aby po zakończeniu cofania urządzenie sprzęgające przyczepy znajdowało się bezpośrednio nad kulistą główką haka pojazdu silnikowego, jednak jego odległość od główki haka nie powinna przekraczać 0,5 m;
  4. zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest wyposażona w hamulec postojowy, lub usunięcie klinów spod kół przyczepy, w przypadku zastosowania w trakcie egzaminu takiego zabezpieczenia przyczepy, oraz regulacja wysokości zaczepu przyczepy – w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia;
  5. zabezpieczenie przed rozłączeniem oraz dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepem pojazdu silnikowego;
  6. podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony, światła zewnętrzne pojazdu wyłączone), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy.
2

 Nr 2

Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu. 

Sposób wykonania zadania:

  1. uruchomienie silnika pojazdu;
  2. włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie;
  3. upewnienie się o możliwości jazdy:
    1. wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    2. ocena sytuacji wokół pojazdu;
  4. płynne ruszenie:
    1. zwolnienie hamulca postojowego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
    2. łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
    1. płynna jazda do przodu pasem ruchu,
    2. cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
  5. nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
  6. nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
  7. zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas,
  8. w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T dopuszcza się trzykrotne opuszczenie miejsca kierowcy i pojazdu w czasie wykonywania zadania.
3

Nr  3

Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)

Nr 4

Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem).

Sposób wykonania zadania:

  1. właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy;
  2. możliwa jedna korekta toru jazdy w ramach dostępnej przestrzeni obszaru wjazdu;
  3. pojazd nie może:
    1. wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
    2. naruszyć linii ograniczających stanowisko (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię),
    3. potrącić pachołków lub tyczek;
  4. pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska;
  5. jeżeli infrastruktura placu manewrowego to umożliwia, to przy wykonywaniu zadania parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem, kierunek wjazdu w lewo lub w prawo wybiera osoba egzaminowana.
4

Nr 6

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Przy ruszaniu pojazd nie może cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie może zgasnąć.
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga albo uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

2. Ruch drogowy

Minimalny czas trwania egzaminu w ruchu drogowym:

 Kategoria B+E, T  – 25 minut

 Kategoria C1+E,  C+E, D1+E, D+E – 45 minut

Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym - Kategoria B+E, C+E, T, C1+E, D+E, D1+E

Zadania egzaminacyjne realizowane podczas jazdy w ruchu drogowym.
NrZadania egzaminacyjne
1Włączanie się do ruchu.
2Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
3Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
4Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie pasów ruchu.
5Przejazd przez skrzyżowania równorzędne.
6Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
7Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
8Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy.
9Przejazd przez węzeł (wjazd i zjazd)*.
10Przejazd przez przejścia dla pieszych.
11Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*.
12Przejazd przez tunel*.
13Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego.
14Wykonanie manewru wyprzedzania - jeżeli jest to możliwe.
15Wykonanie manewru omijania - jeżeli jest to możliwe.
16Wykonanie manewru wymijania.
17Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu.
18Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo.
19Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo.
20Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu.
21Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania).
22Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych - nieobowiązkowe.
23Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy. Osoba egzaminowana utrzymuje prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.
24Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania - stosowanie hamowania silnikiem.
25 Rozprzęganie pojazdu z przyczepą - zadanie realizowane po powrocie na plac manewrowy ośrodka egzaminowania lub po wykonaniu zadań na placu manewrowym - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 minut, a osoba niepełnosprawna, mająca niedowład kończyn dolnych lub górnych, ma na wykonanie tego zadania nie więcej niż 30 minut. Sposób wykonania rozprzęgania obejmuje podjęcie w możliwej do wykonania kolejności następujących czynności:
  1. uruchomienie hamulca postojowego pojazdu silnikowego i unieruchomienie silnika;
  2. zabezpieczenie pojazdu silnikowego i przyczepy przed samoczynnym przemieszczeniem się (użycie klinów lub hamulca postojowego przyczepy);
  3. odłączenie przewodów elektrycznych i hamulcowych we właściwej kolejności (zabezpieczenie ich przed zabrudzeniem przez umieszczenie ich we właściwym miejscu);
  4. wysunięcie podpory, jeżeli zaczep przyczepy jest wyposażony w podporę;
  5. rozłączenie pojazdu z przyczepą (odjechanie pojazdem);
  6. ustawienie pojazdu obok przyczepy.

* Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania, dokonuje egzaminator biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe.

** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.

3. Wynik egzaminu

Osoba egzaminowana uzyskuje:
Pozytywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli wykonała poprawnie, zgodnie z przepisami oraz z techniką kierowania pojazdem zadania na placu manewrowym i w ruchu drogowym.
Negatywny wynik części praktycznej egzaminu, jeżeli:
na placu manewrowym wykonując zadanie:
  • przejechała kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
  • najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę;
  • dwukrotne wykonała je nieprawidłowo.

w ruchu drogowym:
  • dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne;
  • gdy zachowanie osoby zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.
Egzamin praktyczny
Skip to content