W Krajowym Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Katowicach można zobaczyć legendarnego Citroena DS i odkryć, jak innowacje z przeszłości wpłynęły na dzisiejsze standardy bezpieczeństwa na drodze.
Zapraszamy grupy zorganizowane na zajęcia, podczas których omówimy, jak z biegiem czasu zmieniała się technologia dotycząca bezpieczeństwa kierowców i pasażerów.
Citroen DS/ID19
Rocznik: 1962 (modelowo 1961)
Właściciel: Andrzej Rejner
Historia pojazdu:
Historia Citroena DS jest niezwykła. Wszystko zaczyna się w 1938 roku, gdy inżynierowie z Bureau d’Etude rozpoczynają prace nad nowy projektem – VGD (Voiture à Grande Diffusion – w wolnym tłumaczeniu „samochód powszechny).”To ma być najlepszy, najpiękniejszy, najnowocześniejszy samochód jak świat widział. Szybszy, wygodniejszy i przestronniejszy niż Traction Avant, ale w tej samej cenie.
Citroen DS zaczyna powstawać seryjnie w 1956 roku i nadal zdobywa klientów. Rok po premierze Citroen przedstawia publiczności wersję dla ubogich – ID19, który z DS-em ma niezbyt wiele wspólnego. Hydraulikę ograniczono tylko do sterowania zawieszeniem: zniknęło wspomaganie kierownicy, pojawiła się mechaniczna skrzynia biegów, mechaniczne hamulce; nie wspominając już o tym, że ID pozbawiony został szklanej tylnej szyby (pojawiła się pleksiglasowa), mniejszy akumulator, kołpaki, spryskiwacz przedniej szyby, a nawet zegarek z deski rozdzielczej, która zyskuje uproszczoną linię.